formació
catàleg formatiu
L’oferta formativa de TJ es basa en cursos bàsics i d’aprofitament que es programen periòdicament i que configuren les ofertes formatives trimestrals del centre, juntament amb cursos complementaris que es realitzen de manera puntual.
QUINES RESPONSABILITATS TENIM COM A MEMBRES DE LA JUNTA DIRECTIVA?
Conèixer les obligacions i responsabilitats vinculades a formar part de la junta directiva és essencial per garantir-ne una bona gestió.
En aquesta formació s’oferirà una visió global de les tasques i les obligacions de les juntes directives a les entitats, així com de les responsabilitats vinculades i les conseqüències en cas d’incomplir-les (civils, penals, administratives…). Per a que no se us escapi cap informació important referent a la gestió de l’associació, repassarem les obligacions legals, documentals, econòmiques, vinculades a la gestió de persones i molt més!
LES OBLIGACIONS FISCALS DE LES ASSOCIACIONS
Sabeu quines obligacions fiscals teniu com a associació?
IVA, IRPF, Impost de Societats… quines implicacions tenen aquests impostos a la vostra entitat? En aquesta formació respondrem a aquests i altres dubtes sobre fiscalitat, alhora que repassarem les principals obligacions fiscals que afecten a les associacions.
DIGITALITZEU L’ENTITAT: UNA OPORTUNITAT PER CRÉIXER I MILLORAR
Conegueu diverses qüestions bàsiques pel que fa a la digitalització d’una entitat: identitat digital, seguretat, tipus de llicències… i molt més!
En aquesta formació analitzarem la situació actual de la vostra entitat en relació a la virtualització de processos administratius, de gestió i d’organització, així com les implicacions en l’àmbit de la seguretat.
Comptabilitat I: eines i conceptes bàsics per a les associacions
Que no se us escapi res de la gestió econòmica de l’associació!
Aquest curs pretén proporcionar uns coneixements bàsics de tota la mecànica i el procés de la comptabilitat, així com donar a conèixer diferents eines per a la previsió, el seguiment, l’avaluació i l’anàlisi dels recursos econòmics.
L’estratègia comunicativa d’una associació: primeres passes
Com gestionem la comunicació de la nostra entitat? Com podriem millorar-la? Quins canals de comunicació podem d’utilitzar?
Una bona comunicació és imprescindible per a qualsevol associació. En aquesta formació treballarem quins són els aspectes bàsics que cal tenir en compte i incorporar tant pel que fa la comunicació externa com la interna. També, es facilitaran elements per millorar la gestió de la comunicació de l’entitat i es farà una introducció a la planificació de la comunicació.
COM DINAMITZAR I FIDELITZAR LA VOSTRA BASE SOCIAL?
La participació és un element clau per al bon funcionament de les associacions.
Quins són els conceptes clau de la participació interna? Quins espais de participació tenim a l’entitat? De quines eines disposem per fomentar la participació de la base social? Com podem dinamitzar la base social de l’entitat? En aquest curs reflexionarem sobre la importància de fer una bona dinamització de la base social i aprendrem eines per posar a la pràctica i fomentar la participació a la vostra entitat.
LA JUSTÍCIA GLOBAL: UN REPTE PER a LES ENTITATS
A la nostra entitat volem treballar per a la justícia global, però per on comencem? Què signfica ser una entitat de justícia global? Com ho podem aplicar a la nostra entitat?
En aquesta formació organitzada conjuntament amb Lafede.cat, abordarem el concepte de “justícia global”, què és i com treballar-lo, tant des d’una entitat de pau, drets humans i desenvolupament, com des de qualsevol altra associació o grup informal que tingui vocació de treballar per la justícia i la transformació social.
Perspectiva de gènere i mesures d’igualtat per a associacions
Descobriu eines i recursos per promoure la igualtat de gènere a l’entitat!
En aquest curs coneixereu els conceptes bàsics en matèria d’igualtat de gènere i el marc conceptual que engloba la perspectiva de gènere. També, descobrireu eines i estratègies per incorporar la perspectiva de gènere a la vostra associació, tant a nivell de funcion
Sessió informativa sobre la justificació de les #SubvencionsBCN 2022
Un dels moments clau en el cicle d’una subvenció és la justificació del projecte desenvolupat. En el cas de la Convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona teniu un termini màxim de dos mesos per a presentar-la.
Organitzem aquesta sessió informativa per a conèixer aspectes claus sobre el procés, quina documentació hem de presentar i com preparar-la, com fer la tramitació de forma telemàtica, quins errors freqüents es solen fer, entre altres temes. Hi ha haurà també un espai de resolució de dubtes!
COMUNICACIÓ II: COM ELABORAR EL PLA DE COMUNICACIÓ DE L’ASSOCIACIÓ?
Una bona comunicació és imprescindible per a qualsevol associació.
Però cal planificar-la i saber què, com i quan volem comunicar. En aquest curs exposarem com fer un Pla de Comunicació útil i efectiu, que posi la comunicació al servei de la missió de l’associació. La part teòrica es complementarà amb una part pràctica que es realitzarà a través de l’aula virtual de Torre Jussana.
COM COORDINAR I IMPLICAR LES PERSONES VOLUNTÀRIES?
Adquiriu habilitats i conegueu eines per a la coordinació de les persones voluntàries de la vostra entitat.
En aquest curs oferirem idees i recursos per a coordinar les persones voluntàries i aconseguir el seu acompanyament i implicació en les tasques que tenen assignades en l’entitat.
DISSENY I PLANIFICACIÓ DE PROJECTES ASSOCIATIUS
Coneixeu les claus per dissenyar i gestionar un projecte?
Redactar i avaluar els projectes de l’associació és clau per tal que siguin un èxit. En aquesta formació es combinarà teoria i pràctica per aprendre els aspectes fonamentals sobre el disseny, la planificació, la gestió i l’execució d’un projecte impulsat per una entitat.
Comptabilitat II: nivell avançat per a associacions
Voleu aprofundir en l’aprenentatge de la gestió econòmica i financera de la vostra entitat?
Aquest és el vostre curs! En acabar-lo tindreu la capacitat de construir la informació i d’analitzar les dades econòmiques de la vostra associació, així com de planificar-ne els recursos econòmics i financers.
Important: Per inscriure’s a aquesta formació cal haver realitzat el curs ‘Comptabilitat per a entitats I’ o tenir coneixements previs de comptabilitat.
De què parlem quan parlem d’acció comunitària?: eines i estratègies per a associacions
Voleu integrar l’acció comunitària com element estratègic i metodològic de la vostra entitat?
En aquesta formació compartirem imaginaris i conceptes al voltant de l’acció comunitària, reflexionarem sobre les nostres pròpies pràctiques, i adquirirem eines pràctiques per enfortir les nostres organitzacions i l’impacte d’allò que fem.
INTRODUCCIÓ A LA CAPTACIÓ DE FONS EUROPEUS
Hi ha convocatòries internacionals que poden representar una nova font de finançament per a les entitats però cal conèixer-les i saber com gestionar-les.
En aquest curs coneixerem les diferents oportunitats de finançament de la Unió Europea i aprendrem a elaborar una estratègia de participació en projectes europeus.
PERSPECTIVA DE GÈNERE II: PLANS I MESURES D’IGUALTAT PER A ASSOCIACIONS
Disseny, planificació i aplicació de mesures concretes per a l’equitat de gènere.
En aquesta formació reflexionarem sobre com incorporar la perspectiva de gènere en el funcionament intern de l’entitat, centrant-nos en com elaborar un pla d’igualtat de l’entitat.
COM ACONSEGUIR FONS PELS PROJECTES DE L’ENTITAT?
Quines opcions de finançament existeixen? Com podem accedir-hi? És el moment d’elaborar un pla de finançament per a l’associació!
Amb aquest curs descobrireu estratègies i eines útils per obtenir noves vies de finançament procedents de l’àmbit públic, privat i de particulars, així com de la pròpia entitat.
COM ENS RELACIONEM? RELACIONS DE GÈNERE I PODER DINS LA NOSTRA ENTITAT
Apliquem una mirada interseccional per revisar els rols de poder!
A les organitzacions, aplicar la mirada interseccional ens permet visibilitzar i adreçar les dinàmiques de poder que es donen, en relació al gènere, però també tenint en compte la interacció amb altres factors, com l’origen, la classe social, les capacitats, etc., per caminar cap a estructures i relacions més igualitàries. Aquesta formació compta amb una part teòrica i acompanyada d’exemples i materials visuals per facilitar la comprensió i, també, amb dinàmiques participatives orientades a afavorir que les participants incorporin els conceptes i es facin conscients del seu rang i dels elements que configuren les relacions de poder i jerarquia a dins de les organitzacions.
Com dissenyar un Pla Estratègic associatiu que respongui als reptes del futur?
Abordem els aspectes claus per iniciar un procés estratègic que permeti elaborar el full de ruta de l’entitat!
Si voleu conèixer la metodologia indicada per a poder crear el pla estratègic, no us podeu perdre aquesta formació. Al llarg de les diverses sessions es facilitaran recursos per analitzar la situació actual de l’entitat i sobre com iniciar un procés de reflexió estratègica. S’abordarà també aspectes claus sobre com formular i dissenyar un pla, així com posar-lo en marxa i fer-ne el seguiment. I es compartiran diversos exemples i casos pràctics d’altres organitzacions.
Quin impacte tenim? Iniciació a l’avaluació de projectes per a entitats
Avaluació de projectes: quines són les primeres passes? Com podem avaluar l’impacte que té el projecte que desenvolupem?
A través d’aquesta formació s’exploraran les primeres passes per iniciar una avaluació, promovent l’avaluació com a eina de millora contínua amb múltiples enfocaments i utilitats. Per exemple, s’abordaran pinzellades de la teoria del canvi i la seva aplicabilitat als projectes. A més, es durà a terme d’una forma pràctica per a que les entitats participants ho pugueu desenvolupar i aplicar en algun projecte de la vostra entitat.
ÈTICA, VALORS I COHERÈNCIA PER A LA PRESA DE DECISIONS
Un mètode per aplicar l’ètica a la presa de decisions a l’entitat i per aconseguir la màxima coherència entre allò que dieu i allò que feu a l’entitat
La presa de decisions configura la cultura de l’associació, la seva manera de fer i el seu “caràcter” com a organització. Amb aquest mètode coneixereu els fonaments ètics de la vostra entitat, impulsareu la vostra missió a través de la vostra acció i de les vostres decisions i augmentareu de forma radical la coherència entre el que dieu i el que feu.
STORYTELLING: UNA TÈCNICA EFICAÇ PER A COMUNICAR ELS NOSTRES PROJECTES
Conegueu com treure profit del Storytelling, una tècnica comunicativa, innovadora i creativa que us permetrà explicar la vostra entitat a través d’històries personals.
En aquest taller us donarem eines per fer la vostra comunicació més creativa i captar l’interès cap al vostre projecte a través del Storytelling.
La memòria de l’entitat: consells pràctics per la seva millora!
Què hem de tenir en compte a l’hora d’estructurar i redactar la memòria de l’entitat? Com podem fer una memòria més atractiva?
En aquest taller coneixereu aspectes claus a tenir en compte a l’hora de realitzar la memòria per tal d’aprofitar-ne totes les potencialitats que se’n poden obtenir i que sigui una eina útil de comunicació dels projectes i activitats de l’entitat. A més, es facilitaran eines i recursos per la recollida d’informació prèvia a la redacció, així com es compartiran consells per elaborar una bona memòria.
MOSTRAR DADES DE FORMA ATRACTIVA ÉS POSSIBLE!
Voleu millorar i fer més visuals les vostres memòries, informes o altres documents?
En aquest curs coneixereu els elements bàsics de la visualització de dades: la seva codificació visual, forma, funció, color, animació, etc. També es facilitaran eines útils per fer gràfics i visualitzar dades a través de l’ordinador, així com l’adquisició d’habilitats bàsiques en infografies interactives i estàtiques i altres eines digitals.
ESTRATÈGIA I PLANIFICACIÓ DE LES XARXES SOCIALS
Aprèn a gestionar les xarxes socials de l’associació!
En aquesta formació treballarem quins són els elements claus a tenir en compte a l’hora de dissenyar una estratègia de comunicació per a les xarxes socials de l’entitat. També parlarem com definir la identitat de l’associació a les xarxes i a partir d’aquí, generar una visibilitat més gran de les activitats i projectes que realitzeu.
INTERCULTURALITAT I GESTIÓ DE LA DIVERSITAT RELIGIOSA A LES ENTITATS
Incorporem la perspectiva intercultural i la gestió de la plurarlitat religiosa a la nostra entitat!
La formació pretén obrir un espai pràctic i de reflexió sobre la perspectiva intercultural aplicada a la comunicació i de la gestió del pluralisme religiós en el si de les entitats. De què parlem quan diem interculturalitat? I pluralisme religiós? Es pot comunicar sense discriminar? Tenim present la diversitat de creences al barri o àmbit d’acció? Per on comencem?
Governança democrática i participativa
Reflexionem al voltant de la governança i els espais de decisió a les entitats
L’actual context VUCA d’incertesa, acceleració, ambigüetat i complexitat ens porta a repensar-nos a nivell organitzacional per tal de poder donar resposta als reptes socials i comunitaris del moment. Per altra banda, la gestió democràtica o participativa és un tret singular de les entitats socials que cal posar en pràctica. D’aquí que les organitzacions necessitin revisar els seus models de Governança i organització afavorint el coneixement i la intel·ligència col·lectiva , tot posant-los al servei del projecte compartit i de les persones.
PROTECCIÓ DE DADES: TOT EL QUE CAL SABER I ORIENTACIONS PER AL SEU COMPLIMENT
Quins aspectes hem de tenir en compte per aplicar correctament la Llei de protecció de dades?
Coneixeu el procés a seguir per registrar les dades de l’associació? Quines obligacions tenim com a associacions a l’hora de gestionar dades? I pel que fa als drets d’imatge i xarxes socials, com ho hem de fer? En aquest taller coneixereu com afecta la llei de protecció de dades a les associacions i com complir amb les seves obligacions.
COM FACILITAR ELS RELLEUS DE LES JUNTES DIRECTIVES?
Teniu dificultats per trobar relleus als càrrecs de la junta directiva de l’associació? No teniu massa clar quin és el procés a seguir per tal de fer un bon relleu?
En aquesta formació abordarem quines són les claus i els mecanismes per fer un bon relleu a la junta de l’entitat. A més, al llarg de la formació treballarem com incorporar noves persones a les juntes directives i com fomentar els diversos espais de participació, per garantir així el bon funcionament i la continuitat de l’entitat.
La comunicació com a eina de transformació social
Sovint pensem la comunicació com una eina per difondre l’activitat de l’entitat i no com una eina de desenvolupament d’aquesta, dels seus objectius i de la seva acció social i transformadora.
En aquesta formació treballarem en el disseny d’un pla de comunicació orientat a aquest enfocament però també un pla de comunicació abastable. Escalat a les necessitats, recursos i objectius reals de l’entitat.
Comunicació inclusiva: La força del llenguatge per construir un món més igualitari
Passem a l’acció i promovem una comunicació més inclusiva a la nostra entitat!
La comunicació és una eina bàsica quan parlem d’inclusió i igualtat. En aquesta formació aprendrem perquè és tan important i treballarem el llenguatge escrit des de la mirada
inclusiva i no sexista, i també aprofundirem en el llenguatge audiovisual: fotos, vídeos, infografies, cartells. L’objectiu: aconseguir que la nostra comunicació sigui inclusiva i no
sexista i al mateix temps entenedora per a tothom.
Finançament públic: quins passos cal seguir per optar a subvencions?
Coneix el cicle de les subvencions i tots els aspectes a tenir en compte per presentar-t’hi!
En aquesta formació coneixerem el funcionament general del finançament públic i com presentar-se i gestionar subvencions de forma efectiva. També, s’abordarà el cicle de subvencions, repassant els aspectes clau sobre aquest i prevenint els errors més freqüents en la cerca, presentació, reformulació, seguiment i justificació de les convocatòries adreçades a associacions.
Associacions, quines assegurances necessiteu per realitzar activitats?
De responsabilitat civil, de juntes directives, d’accidents, de voluntariat… Quins tipus d’assegurances hi ha i quines són obligatòries?
Les associacions tenen tot un seguit de deures i drets relacionats amb les assegurances que cal contractar en funció de la seva situació i activitat. En aquesta formació donarem a conèixer la normativa, obligacions i responsabilitats en matèria d’assegurances. A partir dels continguts que es treballaran, s’oferirà orientació sobre quina assegurança s’adapta millor a les necessitats de l’entitat, depenent de les activitats i serveis que ofereix.
Introducció a l’edició de vídeo: tres, dos, un… acció!
Voleu aprendre les eines bàsiques i els consells a l’hora d’editar i muntar un vídeo?
Ja fa anys que qualsevol entitat podem tenir un canal o una plataforma a la qual pujar els nostres videos. Tot i això, sovint trobem que els hi falte ritme, que els acabats són millorables o que directament no sabem per on retallar i acabem pujant vídeos massa llargs que no acaben tenint cap impacte.
En aquesta formació aprendrem les bases del muntatge: una tècnica que ha evolucionat al llarg dels anys però amb una essència senzilla i que no precisa de grans coneixements tecnològics. De la mateixa manera que fem servir paraules per explicar un conte, podem aprendre a explicar qualsevol cosa mitjançant imatges. Entendre el llenguatge audiovisual no és una tasca complexa i en aquest taller aprendrem com s’explica una història amb imatges, així com quins són els elements comuns a qualsevol programa d’edició de vídeo.
Eines per millorar la transparència
de les associacions
Què signfica ser transparent? Com ho podem posar en pràctica?
En aquesta formació s’abordarà la importància de la transparència a les entitats, així com recursos i eines per la seva millora. L’objectiu és a través de diversos recursos i recomanacions poder promoure una cultura de transparència a l’entitat. També es treballaran els aspectes claus de la llei transparència i veurem com ens impliquen aquestes obligacions.
La importància del certificat digital en la gestió de les associacions
Què, com i per què? Tot el que cal saber del certificat digital!
En aquesta formació us endinsareu en les funcionalitats i les diferents tipologies del certificat digital. A més, us explicarem, pas a pas, com obtenir-lo per tal de poder assolir l’autonomia necessària per a la realització de tràmits o procediments per via electrònica amb l’Administració Pública.
Obrim LES portes de l’entitat a LES PERSONES joves
participar-hi
Salut mental i benestar emocional a les associacions
Parlem de salut mental! Com podem acompanyar a persones de l’entitat pel seu benestar emocional? I com cuidem el nostre propi benestar?
En aquesta formació abordarem què és la salut mental, com combatre’n l’estigma i generar entorns lliures d’aquests estigma. També, aportarem eines i recursos per acompanyar a persones del nostre entorn, alhora que per cuidar el nostre benestar emocional. A través de les experiències de les persones participants, facilitarem la reflexió sobre com tenir cura de la salut mental en la nostra associació.
Encaix entre els equips tècnics i voluntaris
Amb aquesta capsula volem contribuir a reconèixer i trobar l’encaix entre voluntàries i treballadores en un mateix projecte. La convivència d’aquests dos perfils sovint no és senzilla i sovint genera tensions i dificultat d’entesa entre unes i altres. Aconseguir una bona dinàmica de treball i coordinació entre voluntàries i treballadores enforteix els projectes associatius.