formació
catàleg formatiu
L’oferta formativa de TJ es basa en cursos bàsics i d’aprofitament que es programen periòdicament i que configuren les ofertes formatives trimestrals del centre, juntament amb cursos complementaris que es realitzen de manera puntual.
QUINES RESPONSABILITATS TENIM COM A MEMBRES DE LA JUNTA DIRECTIVA?
Conèixer les obligacions i responsabilitats vinculades a formar part de la junta directiva és essencial per garantir-ne una bona gestió.
En aquesta formació s’oferirà una visió global de les tasques i les obligacions de les juntes directives a les entitats, així com de les responsabilitats vinculades i les conseqüències en cas d’incomplir-les (civils, penals, administratives…). Per a que no se us escapi cap informació important referent a la gestió de l’associació, repassarem les obligacions legals, documentals, econòmiques, vinculades a la gestió de persones i molt més!
LES OBLIGACIONS FISCALS DE LES ASSOCIACIONS
Sabeu quines obligacions fiscals teniu com a associació?
IVA, IRPF, Impost de Societats… quines implicacions tenen aquests impostos a la vostra entitat? En aquesta formació respondrem a aquests i altres dubtes sobre fiscalitat, alhora que repassarem les principals obligacions fiscals que afecten a les associacions.
DIGITALITZEU L’ENTITAT: UNA OPORTUNITAT PER CRÉIXER I MILLORAR
Conegueu diverses qüestions bàsiques pel que fa a la digitalització d’una entitat: identitat digital, seguretat, tipus de llicències… i molt més!
En aquesta formació analitzarem la situació actual de la vostra entitat en relació a la virtualització de processos administratius, de gestió i d’organització, així com les implicacions en l’àmbit de la seguretat.
Comptabilitat I: eines i conceptes bàsics per a les associacions
Que no se us escapi res de la gestió econòmica de l’associació!
Aquest curs pretén proporcionar uns coneixements bàsics de tota la mecànica i el procés de la comptabilitat, així com donar a conèixer diferents eines per a la previsió, el seguiment, l’avaluació i l’anàlisi dels recursos econòmics.
L’ABC per a la comunicació de la teva entitat
Com gestionem la comunicació de la nostra entitat? Com podriem millorar-la? Quins canals de comunicació podem d’utilitzar?
La comunicació és bàsica per a qualsevol entitat. Però, quins han de ser els bàsics per fer que aquesta comunicació funcioni? En aquesta formació ens respondrem a aquesta pregunta i donarem les claus per aconseguir que qualsevol entitat pugui fer funcionar la seva comunicació de manera estratègica i amb uns objectius clars. El curs combinarà la teoria amb la pràctica, on tot l’alumnat podrà adaptar al seu cas particular cadascuna de les passes que es vagin posant sobre la taula, per implementar-ho a la pròpia entitat.
COM DINAMITZAR I FIDELITZAR LA VOSTRA BASE SOCIAL?
La participació és un element clau per al bon funcionament de les associacions.
Quins són els conceptes clau de la participació interna? Quins espais de participació tenim a l’entitat? De quines eines disposem per fomentar la participació de la base social? Com podem dinamitzar la base social de l’entitat? En aquest curs reflexionarem sobre la importància de fer una bona dinamització de la base social i aprendrem eines per posar a la pràctica i fomentar la participació a la vostra entitat.
LA JUSTÍCIA GLOBAL: UN REPTE PER a LES ENTITATS
A la nostra entitat volem treballar per a la justícia global, però per on comencem? Què signfica ser una entitat de justícia global? Com ho podem aplicar a la nostra entitat?
En aquesta formació organitzada conjuntament amb Lafede.cat, abordarem el concepte de “justícia global”, què és i com treballar-lo, tant des d’una entitat de pau, drets humans i desenvolupament, com des de qualsevol altra associació o grup informal que tingui vocació de treballar per la justícia i la transformació social.
Perspectiva de gènere i mesures d’igualtat per a associacions
Descobriu eines i recursos per promoure la igualtat de gènere a l’entitat!
En aquest curs coneixereu els conceptes bàsics en matèria d’igualtat de gènere i el marc conceptual que engloba la perspectiva de gènere. També, descobrireu eines i estratègies per incorporar la perspectiva de gènere a la vostra associació, tant a nivell de funcion
SessiONS informativa sobre les #SubvencionsBCN
Diverses sessions informatives al voltant de la Convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona.
Poseu en ordre la base social: Estratègies per potenciar la participació
Quins són els aspectes claus a l’hora de promoure la participació a l’associació? Quines eines i recursos podem fer servir per millorar aquesta participació interna?
Gestionar una entitat sense afany de lucre de forma que les persones integrants participin activament en el projecte és un dels principals reptes de qualsevol entitat. En moltes
ocasions, les persones no participen tant com desitjarien les entitats, els espais de debat no funcionen o costa renovar les juntes de direcció.
Aquesta formació pretén ajudar a detectar i resoldre aquests i altres problemes per millorar la participació interna, amb una càpsula introductòria per oferir una introducció a conceptes com la base social i la qualitat democràtica de les entitats.
COMUNICACIÓ II: COM ELABORAR EL PLA DE COMUNICACIÓ DE L’ASSOCIACIÓ?
Una bona comunicació és imprescindible per a qualsevol associació.
Però cal planificar-la i saber què, com i quan volem comunicar. En aquest curs exposarem com fer un Pla de Comunicació útil i efectiu, que posi la comunicació al servei de la missió de l’associació. La part teòrica es complementarà amb una part pràctica que es realitzarà a través de l’aula virtual de Torre Jussana.
COM COORDINAR I IMPLICAR LES PERSONES VOLUNTÀRIES?
Adquiriu habilitats i conegueu eines per a la coordinació de les persones voluntàries de la vostra entitat.
En aquest curs oferirem idees i recursos per a coordinar les persones voluntàries i aconseguir el seu acompanyament i implicació en les tasques que tenen assignades en l’entitat.
DISSENY I PLANIFICACIÓ DE PROJECTES ASSOCIATIUS
Coneixeu les claus per dissenyar i gestionar un projecte?
Redactar i avaluar els projectes de l’associació és clau per tal que siguin un èxit. En aquesta formació es combinarà teoria i pràctica per aprendre els aspectes fonamentals sobre el disseny, la planificació, la gestió i l’execució d’un projecte impulsat per una entitat.
Comptabilitat II: nivell avançat per a associacions
Voleu aprofundir en l’aprenentatge de la gestió econòmica i financera de la vostra entitat?
Aquest és el vostre curs! En acabar-lo tindreu la capacitat de construir la informació i d’analitzar les dades econòmiques de la vostra associació, així com de planificar-ne els recursos econòmics i financers.
Important: Per inscriure’s a aquesta formació cal haver realitzat el curs ‘Comptabilitat per a entitats I’ o tenir coneixements previs de comptabilitat.
De què parlem quan parlem d’acció comunitària?: eines i estratègies per a associacions
Voleu integrar l’acció comunitària com element estratègic i metodològic de la vostra entitat?
En aquesta formació compartirem imaginaris i conceptes al voltant de l’acció comunitària, reflexionarem sobre les nostres pròpies pràctiques, i adquirirem eines pràctiques per enfortir les nostres organitzacions i l’impacte d’allò que fem.
INTRODUCCIÓ A LA CAPTACIÓ DE FONS EUROPEUS
Hi ha convocatòries internacionals que poden representar una nova font de finançament per a les entitats però cal conèixer-les i saber com gestionar-les.
En aquest curs coneixerem les diferents oportunitats de finançament de la Unió Europea i aprendrem a elaborar una estratègia de participació en projectes europeus.
PERSPECTIVA DE GÈNERE II: PLANS I MESURES D’IGUALTAT PER A ASSOCIACIONS
Disseny, planificació i aplicació de mesures concretes per a l’equitat de gènere.
En aquesta formació reflexionarem sobre com incorporar la perspectiva de gènere en el funcionament intern de l’entitat, centrant-nos en com elaborar un pla d’igualtat de l’entitat.
COM ACONSEGUIR FONS PELS PROJECTES DE L’ENTITAT?
Quines opcions de finançament existeixen? Com podem accedir-hi? És el moment d’elaborar un pla de finançament per a l’associació!
Amb aquest curs descobrireu estratègies i eines útils per obtenir noves vies de finançament procedents de l’àmbit públic, privat i de particulars, així com de la pròpia entitat.
COM ENS RELACIONEM? RELACIONS DE GÈNERE I PODER DINS LA NOSTRA ENTITAT
Apliquem una mirada interseccional per revisar els rols de poder!
A les organitzacions, aplicar la mirada interseccional ens permet visibilitzar i adreçar les dinàmiques de poder que es donen, en relació al gènere, però també tenint en compte la interacció amb altres factors, com l’origen, la classe social, les capacitats, etc., per caminar cap a estructures i relacions més igualitàries. Aquesta formació compta amb una part teòrica i acompanyada d’exemples i materials visuals per facilitar la comprensió i, també, amb dinàmiques participatives orientades a afavorir que les participants incorporin els conceptes i es facin conscients del seu rang i dels elements que configuren les relacions de poder i jerarquia a dins de les organitzacions.
Com dissenyar un Pla Estratègic associatiu que respongui als reptes del futur?
Abordem els aspectes claus per iniciar un procés estratègic que permeti elaborar el full de ruta de l’entitat!
Si voleu conèixer la metodologia indicada per a poder crear el pla estratègic, no us podeu perdre aquesta formació. Al llarg de les diverses sessions es facilitaran recursos per analitzar la situació actual de l’entitat i sobre com iniciar un procés de reflexió estratègica. S’abordarà també aspectes claus sobre com formular i dissenyar un pla, així com posar-lo en marxa i fer-ne el seguiment. I es compartiran diversos exemples i casos pràctics d’altres organitzacions.
Subvencions: passos a seguir i aspectes claus de la formulació del projecte
Coneix el cicle de les subvencions i tots els aspectes a tenir en compte per presentar-t’hi!
En aquesta formació coneixerem el cicle de les subvencions, repassant els aspectes clau sobre aquest i prevenint els errors més freqüents en la cerca, sol·licitud, reformulació, seguiment i justificació de les convocatòries adreçades a associacions. Per treballar tot aquest cicle, s’agafarà com a exemple de referència la Convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona.
També, s’abordarà aspectes claus sobre el disseny i la formulació d’un projecte, seguint la matriu del marc lògic: objectius, resultats, indicadors, activitats, recursos, pressupost…
Introducció a l’avaluació dE L’impacte: una oportunitat de millora!
Avaluació de projectes: quines són les primeres passes? Com podem avaluar l’impacte que té el projecte que desenvolupem?
A través d’aquesta formació s’exploraran les primeres passes per iniciar una avaluació, promovent l’avaluació com a eina de millora contínua amb múltiples enfocaments i utilitats. Per exemple, s’abordaran pinzellades de la teoria del canvi i la seva aplicabilitat als projectes. A més, es durà a terme d’una forma pràctica per a que les entitats participants ho pugueu desenvolupar i aplicar en algun projecte de la vostra entitat.
Cures en la governança: cap a cultures organitzatives més inclusives
Quina és la cultura organitzativa de la nostra entitat? Com podem caminar cap a estructures organitzatives més inclusives i equitatives?
Aquest curs vol aportar elements per analitzar l’estructura organitzativa formal i informal de les entitats des d’una perspectiva feminista interseccional, per de detectar les formes en que les cultures organitzatives reprodueixen, tant de forma explícita com implícita, lògiques que poden reproduir les jerarquies socials establertes. Prestarem especial atenció al model de governança, és a dir, a la forma en que es configura la presa de decisions, donant eines per detectar i transformar inèrcies, en pro d’unes organitzacions més igualitàries que posen les persones i la seva diversitat al centre.
Com construir, transmetre i posicionar la marca de la vostra entitat
Com podem construir una narrativa que ens generi diferienciació i reputació? Perquè és important treballar en la marca i la seva narrativa?
Les organitzacions i el tercer sector, en general, tenen un gran “storydoing”, és a dir, saben molt bé el que fan i l’impacte positiu que aporten a la societat. En l’actual era del coneixement, la digitalització i la hiperrapidesa, ens trobem amb milions d’impactes a diari, molts d’ells, efímers. Per accedir a l’atenció del nostre usuari (públics objectius) és imprescindible que construïm una narrativa que expliqui qui som, què fem, per què estem aquí, què volem aconseguir i per què la nostra proposta és especial. En aquesta formació, ens detindrem a parlar de la marca i la seva personalitat, com es construeix. El to i l’estil de la marca i, per suposat, el discurs de marca: la narrativa o storytelling.
Millorant els nostres projectes: tècniques, mètodes i consells
Com podem millorar el nostre projecte i el seu disseny (diagnosi, estructura, objectius, indicadors,cronograma…)?
En aquest taller, partint dels projectes i experiències de les entitats participants, s’abordaran quins són els obstacles i errors més habituals comesos en els projectes i es proposaran solucions i recomanacions per millorar-los. Aquestes recomanacions es complementaran tot facilitant eines i tècniques amb què enfortir el projecte i no només poder confeccionar millor les propostes sinó també garantir-ne un desplegament més curós. Per tant, si ja teniu un projecte redactat (ja sigui nou o que es ve desenvolupant fa anys) i voleu millorar-lo i fer-ne una revisió, no us perdeu aquesta formació!
Planificació i seguiment de projectes
Quines són les bases d’una bona planificació? Com podem millorar-la i així desenvolupar millors projectes? I com podem realitzat un eficient dels projectes?
En aquesta formació s’abordaran els diferents elements claus per garantir l’èxit a l’hora de planificar i executar projectes. Per a fer-ho, es mostraran diverses eines informàtiques i programaris que us poden ser útils de cara a aquesta tasca.
Eines de sostenibilitat financera per a la nostra entitat
Com podem millorar la sostenibilitat econòmica de l’associació?
En aquesta formació es pretén reforçar el coneixement en l’àmbit de la gestió financera de les entitats no lucratives. Sovint, hi ha problemàtiques com la gestió de tresoreria, o la conciliació entre la
comptabilitat general de l’entitat amb les memòries econòmiques de projectes subvencionats que poden dificultar una bona administració de l’organització. Saber interpretar els estats financers de l’entitat, dissenyar pressupostos amb assignació de costos i saber construir la cadena de valor de l’activitat associativa són mecanismes que es treballaran en aquesta formació amb l’objectiu que l’administració econòmica de les entitats sigui més accessible.
ÈTICA, VALORS I COHERÈNCIA PER A LA PRESA DE DECISIONS
Un mètode per aplicar l’ètica a la presa de decisions a l’entitat i per aconseguir la màxima coherència entre allò que dieu i allò que feu a l’entitat
La presa de decisions configura la cultura de l’associació, la seva manera de fer i el seu “caràcter” com a organització. Amb aquest mètode coneixereu els fonaments ètics de la vostra entitat, impulsareu la vostra missió a través de la vostra acció i de les vostres decisions i augmentareu de forma radical la coherència entre el que dieu i el que feu.
STORYTELLING: UNA TÈCNICA EFICAÇ PER A COMUNICAR ELS NOSTRES PROJECTES
Conegueu com treure profit del Storytelling, una tècnica comunicativa, innovadora i creativa que us permetrà explicar la vostra entitat a través d’històries personals.
En aquest taller us donarem eines per fer la vostra comunicació més creativa i captar l’interès cap al vostre projecte a través del Storytelling.
La memòria de l’entitat: consells pràctics per la seva millora!
Què hem de tenir en compte a l’hora d’estructurar i redactar la memòria de l’entitat? Com podem fer una memòria més atractiva?
En aquest taller coneixereu aspectes claus a tenir en compte a l’hora de realitzar la memòria per tal d’aprofitar-ne totes les potencialitats que se’n poden obtenir i que sigui una eina útil de comunicació dels projectes i activitats de l’entitat. A més, es facilitaran eines i recursos per la recollida d’informació prèvia a la redacció, així com es compartiran consells per elaborar una bona memòria.
MOSTRAR DADES DE FORMA ATRACTIVA ÉS POSSIBLE!
Voleu millorar i fer més visuals les vostres memòries, informes o altres documents?
En aquest curs coneixereu els elements bàsics de la visualització de dades: la seva codificació visual, forma, funció, color, animació, etc. També es facilitaran eines útils per fer gràfics i visualitzar dades a través de l’ordinador, així com l’adquisició d’habilitats bàsiques en infografies interactives i estàtiques i altres eines digitals.
ESTRATÈGIA I PLANIFICACIÓ DE LES XARXES SOCIALS
Aprèn a gestionar les xarxes socials de l’associació!
En aquesta formació treballarem quins són els elements claus a tenir en compte a l’hora de dissenyar una estratègia de comunicació per a les xarxes socials de l’entitat. També parlarem com definir la identitat de l’associació a les xarxes i a partir d’aquí, generar una visibilitat més gran de les activitats i projectes que realitzeu.
INTERCULTURALITAT I GESTIÓ DE LA DIVERSITAT RELIGIOSA A LES ENTITATS
Incorporem la perspectiva intercultural i la gestió de la plurarlitat religiosa a la nostra entitat!
La formació pretén obrir un espai pràctic i de reflexió sobre la perspectiva intercultural aplicada a la comunicació i de la gestió del pluralisme religiós en el si de les entitats. De què parlem quan diem interculturalitat? I pluralisme religiós? Es pot comunicar sense discriminar? Tenim present la diversitat de creences al barri o àmbit d’acció? Per on comencem?
Governança democrática i participativa
Reflexionem al voltant de la governança i els espais de decisió a les entitats
L’actual context VUCA d’incertesa, acceleració, ambigüetat i complexitat ens porta a repensar-nos a nivell organitzacional per tal de poder donar resposta als reptes socials i comunitaris del moment. Per altra banda, la gestió democràtica o participativa és un tret singular de les entitats socials que cal posar en pràctica. D’aquí que les organitzacions necessitin revisar els seus models de Governança i organització afavorint el coneixement i la intel·ligència col·lectiva , tot posant-los al servei del projecte compartit i de les persones.
PROTECCIÓ DE DADES: TOT EL QUE CAL SABER I ORIENTACIONS PER AL SEU COMPLIMENT
Quins aspectes hem de tenir en compte per aplicar correctament la Llei de protecció de dades?
Coneixeu el procés a seguir per registrar les dades de l’associació? Quines obligacions tenim com a associacions a l’hora de gestionar dades? I pel que fa als drets d’imatge i xarxes socials, com ho hem de fer? En aquest taller coneixereu com afecta la llei de protecció de dades a les associacions i com complir amb les seves obligacions.
COM FACILITAR ELS RELLEUS DE LES JUNTES DIRECTIVES?
Teniu dificultats per trobar relleus als càrrecs de la junta directiva de l’associació? No teniu massa clar quin és el procés a seguir per tal de fer un bon relleu?
En aquesta formació abordarem quines són les claus i els mecanismes per fer un bon relleu a la junta de l’entitat. A més, al llarg de la formació treballarem com incorporar noves persones a les juntes directives i com fomentar els diversos espais de participació, per garantir així el bon funcionament i la continuitat de l’entitat.
La comunicació com a eina de transformació social
Sovint pensem la comunicació com una eina per difondre l’activitat de l’entitat i no com una eina de desenvolupament d’aquesta, dels seus objectius i de la seva acció social i transformadora.
En aquesta formació treballarem en el disseny d’un pla de comunicació orientat a aquest enfocament però també un pla de comunicació abastable. Escalat a les necessitats, recursos i objectius reals de l’entitat.
Comunicació inclusiva: La força del llenguatge per construir un món més igualitari
Passem a l’acció i promovem una comunicació més inclusiva a la nostra entitat!
La comunicació és una eina bàsica quan parlem d’inclusió i igualtat. En aquesta formació aprendrem perquè és tan important i treballarem el llenguatge escrit des de la mirada
inclusiva i no sexista, i també aprofundirem en el llenguatge audiovisual: fotos, vídeos, infografies, cartells. L’objectiu: aconseguir que la nostra comunicació sigui inclusiva i no
sexista i al mateix temps entenedora per a tothom.
Associacions, quines assegurances necessiteu per realitzar activitats?
De responsabilitat civil, de juntes directives, d’accidents, de voluntariat… Quins tipus d’assegurances hi ha i quines són obligatòries?
Les associacions tenen tot un seguit de deures i drets relacionats amb les assegurances que cal contractar en funció de la seva situació i activitat. En aquesta formació donarem a conèixer la normativa, obligacions i responsabilitats en matèria d’assegurances. A partir dels continguts que es treballaran, s’oferirà orientació sobre quina assegurança s’adapta millor a les necessitats de l’entitat, depenent de les activitats i serveis que ofereix.
Introducció a l’edició de vídeo: tres, dos, un… acció!
Voleu aprendre les eines bàsiques i els consells a l’hora d’editar i muntar un vídeo?
Ja fa anys que qualsevol entitat podem tenir un canal o una plataforma a la qual pujar els nostres videos. Tot i això, sovint trobem que els hi falte ritme, que els acabats són millorables o que directament no sabem per on retallar i acabem pujant vídeos massa llargs que no acaben tenint cap impacte.
En aquesta formació aprendrem les bases del muntatge: una tècnica que ha evolucionat al llarg dels anys però amb una essència senzilla i que no precisa de grans coneixements tecnològics. De la mateixa manera que fem servir paraules per explicar un conte, podem aprendre a explicar qualsevol cosa mitjançant imatges. Entendre el llenguatge audiovisual no és una tasca complexa i en aquest taller aprendrem com s’explica una història amb imatges, així com quins són els elements comuns a qualsevol programa d’edició de vídeo.
Eines per millorar la transparència
de les associacions
Què signfica ser transparent? Com ho podem posar en pràctica?
En aquesta formació s’abordarà la importància de la transparència a les entitats, així com recursos i eines per la seva millora. L’objectiu és a través de diversos recursos i recomanacions poder promoure una cultura de transparència a l’entitat. També es treballaran els aspectes claus de la llei transparència i veurem com ens impliquen aquestes obligacions.
La importància del certificat digital en la gestió de les associacions
Què, com i per què? Tot el que cal saber del certificat digital!
En aquesta formació us endinsareu en les funcionalitats i les diferents tipologies del certificat digital. A més, us explicarem, pas a pas, com obtenir-lo per tal de poder assolir l’autonomia necessària per a la realització de tràmits o procediments per via electrònica amb l’Administració Pública.
Obrim LES portes de l’entitat a LES PERSONES joves
participar-hi
Cuidem la salut mental i el benestar emocional a les associacions
Parlem de salut mental! Com podem acompanyar a persones de l’entitat pel seu benestar emocional? I com cuidem el nostre propi benestar?
En aquesta formació abordarem què és la salut mental, com combatre’n l’estigma i generar entorns lliures d’aquests estigma. També, aportarem eines i recursos per acompanyar a persones del nostre entorn, alhora que per cuidar el nostre benestar emocional. A través de les experiències de les persones participants, facilitarem la reflexió sobre com tenir cura de la salut mental en la nostra associació.
Encaix entre els equips tècnics i voluntaris. Impulsem la participació!
Amb aquesta capsula volem contribuir a reconèixer i trobar l’encaix entre voluntàries i treballadores en un mateix projecte. La convivència d’aquests dos perfils sovint no és senzilla i sovint genera tensions i dificultat d’entesa entre unes i altres. Aconseguir una bona dinàmica de treball i coordinació entre voluntàries i treballadores enforteix els projectes associatius.
COM DONAR A CONÈIXER L’ENTITAT AMB UNA ACTIVITAT PARTICIPATIVA?
Aquesta és una sessió d’orientació per a les associacions per a generar activitats creatives i participatives en el marc de la Festa de l’Associa’t 2023 i altres Mostres d’Entitats. Generarem un espai participatiu i dinàmic en el qual totes les persones participants tindran l’oportunitat de proposar i compartir els seus punts de vista promovent la reflexió crítica i la construcció de propostes creatives i alhora viables per a l’edició d’enguany.
Pugeu-vos al Balanç! Descobriu una eina de diagnosi i millora dels projectes
Estatuts i Reglament de Règim Intern: millorem el funcionament de l’entitat
Quins aspectes podem incloure en els estatuts? Què hem de tenir en compte a l’hora de redactar-lo o fer-ne una modificació? I el Reglament de Règim Intern, què és i què hi podem regular?
En aquest taller pràctic s’abordarà el contingut necessari que ha de contindre els estatuts de l’entitat i aquelles qüestions que podem regular en el text estatutari. Així com es facilitaran recomanacions a tenir en compte un cop ens plantegem la seva modificació. També es tractarà el Reglament de Règim Intern (RRI), com a document de desenvolupament dels estatuts, fent referència als temes que són propis del RRI i com abordar la seva regulació.
Ciberseguretat: pràctiques i consells per protegir les dades de l’entitat
Us preocupa la seguretat digital de l’entitat? Quines amenaces tenim? Quines pràctiques podem canviar per protegir les dades i quines eines podem utilitzar?
En aquesta formació s’abordaran els aspectes claus vinculats a la ciberseguretat i coneixerem com podem prevenir ciberatacs, una amenaça cada vegada més freqüents a les entitats. També, a través de diverses pràctiques i exercicis, s’oferiran recomanacions sobre com garantir la seguretat de la informació de l’entitat i protegir els sistemes.
Dades x Associacions: Aprèn a treure profit de les dades obertes
Formació en dades obertes dirigida a les associacions.
En aquesta sessió respondrem a les principals preguntes: Quines dades poden ser útils? On les puc trobar? Què puc fer amb elles? Com les puc interpretar? També s’exposarà un cas pràctic.
Com ha de ser un bon butlletí digital?
Si la vostra associació no disposa de butlletí electrònic o bé voleu millorar-lo, no us perdeu aquest taller!
Un butlletí o newsletter és una eina que pot resultar molt útil per a la vostra entitat, especialment a l’hora de donar a conèixer les activitats que realitzeu, les novetats de l’entitat i disposar d’un canal de comunicació regular amb les vostres persones sòcies i la base social.
En aquesta formació s’abordaran quins són els elements claus d’un bon butlletí de l’associació, recomanacions sobre com el podem dissenyar i estructurar, com analitzar-le l’impacte i fer-ne difusió, així com altres qüestions.
Recursos per la dinamització de reunions i grups
Aquesta formació té per objectiu aprendre les tècniques necessàries perquè les reunions i els debats es vehiculin a través d’un diàleg fluid i constructiu, tot superant els errors i obstacles que dificulten una comunicació assertiva, eficaç i eficient. També es vol abordar la millora del funcionament i l’organització dels equips, posant especial èmfasi en els temes de resolució de conflictes, mediació i negociació així com en tècniques per la dinamització de grups.
Cosmovisions: Una eina innovadora per transformar el món associatiu
Aquesta és una formació radical. Radical perquè ens proposem arribar on mai arribem: a l’arrel. Violència masclista, xenofòbia, bullying, classisme, conductes incíviques, violència envers les persones LGTBI, violències envers els infants o les persones grans. Semblen problemes diferents, però, i si trobéssim una causa comuna? I si trobar les causes ens obrís noves perspectives de treball molt més eficaces? I si sumem esforços per poder fer menys, però infinitament millor?
Inscripcions: https://forms.gle/n6M6ftvCK7C61mE39
L’organització d’esdeveniments socioculturals en clau comunitària
Pòdcast associatius: passos a seguir per al seu disseny i creació
Què entenem com pòdcast? Com s’estructura un pòdcast des de la idea al guió?
Els podcasts són un seguit de continguts gravats en àudio i transmesos en línia. Aquests poden ser gravats en diferents formats, com per exemple entrevistes, ràdio-ficció, format de conversa sobre un tema específic i molt més. En aquest curs entrarem a conèixer les eines bàsiques per a iniciar-se en el món dels podcasts.
Participem i Decidim a Barcelona: com portem la iniciativa?
Des de la nostra entitat, com podem incidir en les decisions polítiques del nostre territori? Quins Instruments de participació i iniciatives ciutadanes? Com és l’estructura interna de l’Ajuntament de Barcelona?
En aquesta formació explorarem els instruments i eines de participació ciutadana que ofereix el reglament de l’Ajuntament de Barcelona, i com pot la ciutadania, les entitats i associacions utilitzar-lo per a incidir en les decisions polítiques de la ciutat o del seu barri, districte o àmbit. També, descobrirem que són i quins usos podem fer de les iniciatives ciutadanes i quines són les fases per elaborar una campanya.
Eines per a la prevenció i abordatge de les violències sexuals a les entitats
Eines pràctiques per a la gestió de conflictes a les entitats
Com gestionem els conflictes a la nostra entitat?
Aquesta formació està pensada per a donar un pas més enllà pel que fa a la gestió de conflictes i posar a la pràctica tot allò que ja sabem a través de metodologies concretes. Un dels aspectes que es treballarà en la sessió és reflexionar, revisar i aprofundir en el com estem gestionant els conflictes a la nostra entitat, a la vegada que s’oferiran eines, que posarem en pràctica, per a poder-les reproduir en l’entorn de les entitats. La sessió serà pràctica i necessita de la participació activa de les persones assistents.
Eines digitals lliures per a les associacions
En aquesta formació es donaran a conèixer les eines lliures que poden ser útils per a les associacions i les oportunitats de finançament per adoptar-les; amb especial atenció a les eines d’organització i gestió interna com l’oficina virtual i els ERP i CRM. S’argumentarà per què fer servir eines lliures i tecnoètiques enfront de les tecnologies privatives de les grans corporacions.
Desaprendre per a transformar: Eines per a gestionar una entitat inclusiva
Com podem fomentar un voluntariat més inclusiu a la nostra entitat?
En aquesta formació s’abordaran estratègies i es facilitaran eines per tal d’incorporar i gestionar equips de voluntariat i persones associades amb criteris d’accessibilitat universal i d’inclusió. També, es treballarà les necessitats i expectatives que tenen les persones voluntàries i associades i com promoure l’accés a la diversitat en les accions voluntàries.
Empoderament femení i perspectiva de gènere a les entitats
Com abordeu les desigualtats de gènere a les vostres entitats? Quines eines i estratègies podriem incorporar?
En aquesta formació es combinarà teoria i pràctica per tal d’entendre quines són les desigualtats de gènere que es poden donar a les entitats i com podem generar mecanismes per a l’empoderament femení en aquestes. També, es facilitaran estratègies i eines per lluitar contar aquestes desigualtats.
Combatre el racisme a les entitats
Què és el racisme i quin impacte té en la societat? Com poder abordar situacions i actituds racistes en l’entitat? Quines eines podem incorporar per a que l’entitat sigui un espai segur i antiracista?
En aquesta formació s’analitzarà el concepte de racisme, la seva definició i com opera a la nostra societat, per així prendre consciència del seu impacte en les persones i les organitzacions. També, es facilitaran eines per a l’abordatge del racisme a les entitats i a través de diverses dinàmiques i casos pràctics, es treballarà com implementar-les.