El debat entre utilitzar xarxes socials descentralitzades o tenir més visibilitat!

 2024-12-04

Entitats, us esteu plantejant migrar de X (antic Twitter)? En aquest article reflexionem sobre aquest dilema. Parlem de quins són els canals de comunicació que hem de tenir com a entitat, repassem els avantatges i els inconvenients d’utilitzar les xarxes socials descentralitzades i parlem d’alternatives a les aplicacions més convencionals com X, Instagram o Facebook.

Posem una mica de context a la polèmica

La polèmica sobre Elon Musk i X ha estat un tema candent des que el magnat va adquirir la plataforma a finals del 2022. En els darrers anys, l’empresa ha anat introduint canvis substancials que han generat una gran controvèrsia, ja que moltes organitzacions i usuaris critiquen la falta de seguretat, el desordre en la moderació, la manipulació dels algoritmes i l’augment dels discursos d’odi i la desinformació. Com a resultat, moltes entitats i organitzacions s’estan plantejant deixar X, perquè temen perdre el control sobre la seva imatge, o bé creuen que la xarxa ja no és un espai segur ni fiable per interactuar amb el públic. 

En aquest context, les xarxes socials descentralitzades suposen una alternativa més responsable, ètica i conscient, promoguda per organitzacions que volen oferir espais segurs, transparents i respectuosos amb els drets dels usuaris. Tot i això, com qualsevol altra tecnologia, migrar de les xarxes més populars, té els seus avantatges i inconvenients.

Què heu de tenir en compte abans de prendre la decisió?

  • On són els vostres usuaris potencials? És clar que migrar de twitter a alguna alternativa més ètica no va lligat a tenir més seguidors, per això com a entitat us heu de preguntar quina plataforma utilitzen els vostres usuaris.
  • Què voleu transmetre, quins són els vostres valors? Teniu l’oportunitat de posicionar-vos en l’àmbit ideològic, i tant si trieu una alternativa com una altra, heu de tenir clar que això es pot veure reflectit en la imatge que els vostres usuaris tenen de l’entitat.
  • Perquè voleu ser a les xarxes socials com a entitat? Heu pensat quin serà el vostre paper a la xarxa?
  • Podrem ser constants a la xarxa? Un dels punts importantíssims de tenir canals és donar contingut, publicar d’una manera constant i oferir un canal de comunicació més amb la vostra base social, és per això que s’ha d’analitzar si hi ha forces per assumir aquesta feina i amb quina regularitat. 
  • No cal renunciar a res! Sempre hi ha l’opció d’utilitzar vàries xarxes socials, tant sigui per a fer un traspàs a poc a poc de l’activitat d’una plataforma a l’altra o per mantenir diversos comptes.
  • Podeu ampliar la vostra opinió amb aquests consells per comunicar des de les associacions d’en Sergi Picazo o amb aquesta conferència: “Associacions 2.0, un pas necessari. L’any que Facebook va morir” d’en Sergio Cortés.

Avantatges i inconvenients d’utilitzar xarxes socials descentralitzades

Avantatges:

  • Protecció de la privacitat. Les xarxes socials descentralitzades solen prioritzar la seguretat i la privacitat dels usuaris, evitant l’explotació de les dades personals per a fins comercials. Aquestes plataformes adopten models de negoci basats en subscripcions o donacions, en lloc de la publicitat dirigida, la qual pot comprometre la privacitat dels usuaris.
  • Menor manipulació algorítmica. A diferència de les grans xarxes socials, que utilitzen complexos algoritmes per maximitzar el temps d’ús i la publicitat, les xarxes socials descentralitzades solen promoure un ús més natural i lliure d’estratègies manipulatives. Això facilita una experiència més transparent i menys addictiva.
  • Foment de la responsabilitat social. Moltes d’aquestes plataformes es fonamenten en valors com la solidaritat, la inclusió i el respecte a les diversitats. Així, s’aprofiten per crear comunitats més positives, que busquen generar un impacte social constructiu i contribuir a causes col·lectives.
  • Desenvolupament sostenible. En general, les xarxes socials descentralitzades tendeixen a tenir una visió més sostenible en termes d’impacte ambiental i de recursos, prioritzant l’eficiència energètica i la transparència en la seva gestió.

Inconvenients:

  • Limitada popularitat. Una de les principals limitacions de les xarxes socials descentralitzades és la seva menor difusió en comparació amb les grans plataformes com Facebook, Instagram o X. Aquesta manca d’usuaris pot dificultar que les persones puguin connectar-se amb la seva base social (podeu consultar el Panoràmic: Base social i participació a les entitats no lucratives de Catalunya), ja que moltes vegades prefereixen quedar-se a les xarxes socials més establertes.
  • Menor oferta de contingut. Les xarxes socials descentralitzades sovint tenen menys contingut diversificat, ja que el seu model se centra més en la qualitat i el respecte, el que pot resultar en una experiència menys entretinguda per alguns usuaris que busquen contingut viral o més dinàmic.
  • Menys funcionalitats avançades. Algunes plataformes descentralitzades poden no disposar de totes les funcionalitats que ofereixen els gegants digitals, com per exemple la integració amb altres serveis o eines de creació de contingut molt avançades. Això pot ser una limitació per a aquells usuaris que busquen una experiència més completa i professional.

Alternatives a X i Instagram

Arran de l’evolució de X des de l’arribada d’Elon Musk, diverses persones i institucions han comunicat públicament que abandonaven aquesta xarxa social i s’han adreçat cap a altres opcions que fomenten una comunicació més transparent, descentralitzada i ètica, i amb menys impacte en la privacitat de l’usuari. Entre elles hi ha diferents tipus de propietat i models de descentralització que heu de tenir presents a l’hora de decidir. Tot seguit us apuntem les més populars:

  • Mastodon. Mastodon és una de les alternatives més conegudes a X i una de les plataformes de xarxes socials descentralitzades més populars. És de domini compartit i, per tant, no té un sol propietari. A diferència de X, que és una plataforma centralitzada, Mastodon permet que qualsevol persona pugui crear el seu propi servidor, amb les seves pròpies regles i moderació. Això ofereix un major control sobre la privacitat i el contingut. A més, no utilitza anuncis ni algoritmes per manipular l’experiència de l’usuari, promovent una experiència més autèntica.
  • Bluesky. Bluesky és un projecte que es va originar com a iniciativa impulsada per Jack Dorsey, cofundador de Twitter. El seu objectiu és crear una xarxa social més descentralitzada que respecti la privacitat i que pugui evitar els problemes relacionats amb els algoritmes de manipulació i la publicitat agressiva. Bluesky utilitza un protocol obert (AT Protocol) que permet la creació de diferents aplicacions que es poden connectar entre si, fomentant una xarxa més democràtica i transparent.
  • Post. Post és una altra alternativa a X que se centra a oferir una experiència social més respectuosa i orientada a la comunitat. A diferència de X, Post no monetitza les dades dels usuaris ni utilitza anuncis. L’objectiu és crear un espai per al debat informatiu i la creació de contingut sense els problemes de desinformació i manipulació dels grans mitjans.
  • Ello. Ello va néixer com una xarxa social alternativa als gegants com Facebook, amb un fort enfocament en la privacitat i en la protecció de les dades personals. Tot i que inicialment va tenir poc èxit com a competidor de Facebook, ha anat creixent com una comunitat per als creadors de contingut que busquen una plataforma sense publicitat i amb valors ètics centrats en la transparència i l’usuari.

En conclusió

Depèn de cada usuari decidir a quines xarxes socials és present i actiu/va, i només vosaltres sabeu quina és la millor opció per al vostre cas en concret. Les grans xarxes socials continuaran sent predominants pel seu abast global i les seves infinites possibilitats d’interacció, però les alternatives descentralitzades guanyen espai com a resposta a la necessitat de canviar el model de les xarxes socials dominants. 

Des de Torre Jussana us podem ajudar i orientar si us plantegeu fer una migració en les vostres xarxes socials, podeu fer-nos les vostres consultes mitjançant aquest formulari. També us informem que al mes de febrer de 2025 farem una formació sobre les xarxes socials, estigueu atentes al butlletí TJExpress!


I com sempre, seguiu atentes a la nostra web tjussana.cat, a les nostres xarxes (Facebook, Twitter i Instagram) i al TJExpress, el butlletí electrònic del centre (subscriviu-vos-hi!) des d’on us anirem informant de totes les novetats que us puguin interessar.

Ves al contingut