Conrea el teu hort! Obert el període per sol·licitar participar dels horts urbans municipals

 2025-03-25

Fins al 16 d’abril les entitats i la ciutadania major de 65 anys podeu fer arribar les vostres sol·licituds per a gaudir de les parcel·les dels horts urbans municipals.

La ciutat de Barcelona compta amb 15 horts urbans gestionats per l’Institut Municipal de Parcs i Jardins de Barcelona. Cada hort disposa de diverses parcel·les de les quals poden gaudir tant la ciutadania major de 65 anys a títol individual com les entitats de la ciutat.

Aquests espais estan concebuts perquè les persones grans i els col·lectius amb necessitats específiques puguin gaudir d’activitats de millora de l’entorn socioambiental a través del conreu d’hortalisses seguint els principis de l’agricultura ecològica. Així, les persones participants duen a terme una activitat física saludable a l’aire lliure tot l’any que a la vegada permet crear noves relacions socials. Aquests espais també fan una important tasca de sensibilització i educació ambiental.

Cadascun dels 15 horts urbans estan parcel·lats en funció de la seva mida i ús social. De la totalitat de parcel·les, es reserven unes quantes per a l’ús de la ciutadania major de 65 anys i unes altres per a entitats.

La ciutadania que vulgui accedir-hi a títol individual entrarà en un sorteig d’assignació de les parcel·les. En canvi, les entitats que hi vulguin accedir ho faran mitjançant un concurs de mèrits del projecte que presentin.

Les entitats que sol·licitin l’espai, entre altres aspectes, hauran de:

  • Estar legalment constituïdes com associació, fundació, centre especial de treball…
  • Tenir seu al districte on estigui l’hort urbà que es sol·licita.
  • Les entitats, junt amb el formulari de sol·licitud, han d’emplenar la memòria descriptiva del projecte. També han de presentar els documents que s’especifiquen a la clàusula 9 de les bases específiques que regulen el procediment.
  • Garantir que l’ús de l’hort s’efectuarà per part de les persones usuàries de l’entitat, essent com a mínim 6 les persones que participaran un cop per setmana entre els mesos d’octubre i maig.
  • L’entitat ha de disposar d’una persona referent pel projecte de cultiu de la parcel·la.
  • L’entitat ha de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que cobreixi a l’entitat i les persones que faran ús de la parcel·la. 
  • Presentar la documentació requerida en les bases específiques i la convocatòria.

En cas que la sol·licitud la realitzi una entitat, aquesta només es podrà fer de manera telemàtica i adjuntant la documentació requerida en les bases específiques i la convocatòria (trobareu aquesta documentació en el següent enllaç).

En cas de fer una sol·licitud a títol individual aquesta es pot fer també de manera virtual, o de manera presencial en les Oficines d’Atenció al Ciutadà de la ciutat. 

Un cop finalitzat el període de sol·licituds cap al 16 de maig es publicarà la llista provisional d’entitats i persones admeses sobre el que es podrà fer al·legacions durant deu dies hàbils. Posteriorment, el 5 de juny es publicarà la llista definitiva de sol·licitants i també les dates per a les adjudicacions, sigui per concurs (ciutadania) o per valoració de mèrits (entitats). S’espera que al mes de novembre de 2025 s’hagin adjudicat les parcel·les i al mes de desembre ja se’n pugui fer ús.

Trobareu més informació sobre aquest projecte en el díptic informatiu, i en l’Útil Pràctic 25 “Manual d’elaboració i avaluació de projectes” trobareu les claus per a presentar un bon projecte en la vostra sol·licitud.

Aprofitem també per a facilitar-vos l’entrevista que vam realitzar a l’Associació Hort Comunitari Pla i Armengol (Guinardó) a qui es va realitzar un acompanyament per millorar el seu funcionament i on ens expliquen part del seu projecte amb l’hort.


Voleu estar al dia de totes les novetats del sector? Seguiu-nos a les nostres xarxes socials (Facebook, i Instagram), subscriviu-vos al butlletí electrònic TJExpress o estigueu atentes a la nostra web.

Ves al contingut