Caminem cap a la implementació de la factura electrònica. Entitats, estigueu atentes!
2024-01-30
L’entrada en vigor de la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal va suposar el punt de partida cap a la nova era de l’economia digital i sense fronteres de la regulació tributària.
Què pretén aquesta norma?
- Adaptar la legislació estatal a les directives europees.
- Promoure paràmetres de justícia tributària per evitar el frau fiscal existent.
Com afectaran tots aquests canvis a les associacions i, en general, a les entitats no lucratives tenint en compte, a més, el context actual de globalització i digitalització en el que ens troben immersos?
Un dels aspectes que va introduir i establir aquesta normativa, i que modificava diversos articles de la Llei General Tributària, va ser la necessitat que els programes informàtics de les organitzacions garantissin la integritat, conservació, accessibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres comptables i de facturació.
És a dir, el que abans feien les entitats quan presentaven, de forma excepcional, una factura electrònica per la prestació d’algun servei, passa a ser normal general a l’hora de fer-les arribar a l’administració pública.
Però, com es justifica aquest canvi?
No s’ha de perdre de vista que la Llei de prevenció i lluita contra el frau fiscal ha estat desenvolupada pel Reial Decret 1007/2023, de 5 de desembre, que determina els requisits que hauran de tenir els sistemes i programes informàtics de les entitats en els seus processos de facturació.
Quines opcions tenen les entitats a l’hora d’implementar aquests sistemes en el seu dia a dia?
- Adquirir un programa que compleixi amb les garanties explicades anteriorment (integritat, conservació, accessibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres comptables i de facturació).
- Fer servir directament el que desenvoluparà l’Agència Tributària (sistema Verifactu), molt similar al que ja s’utilitza al País Basc, el “TicketBai”.
A més, cal tenir present que per evitar comportaments d’economia submergida, les factures generades per aquests programes incorporaran un codi QR a través del qual els receptors -usuaris finals- podran proporcionar de manera voluntària informació complementària a l’Agència Tributària.
Un altre detall que les associacions hauran de tenir en compte és que aquests sistemes de gestió s’hauran d’utilitzar només per aquelles activitats subjectes i no exemptes de l’Impost sobre Societats. Per tant, per a emetre els rebuts de quotes de socis o rebre donacions no serà obligatori.
I per acabar, quan serà obligatori implementar aquests sistemes o programes de gestió?
D’acord amb l’article 12 de la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d’empreses, el procediment d’aplicació dels sistemes informàtics i, en conseqüència, l’aplicació de l’emissió de factures electròniques es determinarà reglamentàriament.
Si bé encara no hi ha una data específica, les previsions apunten que serà a partir de 2025 quan l’ús d’aquests software de gestió digital passarà a ser obligatori. I serà obligatori per a totes les entitats, independentment del seu volum de facturació.
Aquest és un tema a tenir molt en compte, ja que l’incompliment de la normativa pot comportar de sancions de fins a 10.000 € i l’exclusió de participar en convocatòries de subvencions i licitacions públiques.Per tant, aquest 2024 pot ser un bon moment per a treballar els processos d’administració interna de la vostra entitat.
NECESSITEU AJUDA?
Cap problema. Només cal que ens truqueu (93 256 41 18) o ens envieu la vostra consulta a través d’aquest formulari (indicant com a temàtica “Fiscalitat i gestió econòmica”) i el nostre equip d’assessorament us en donarà resposta.
Voleu estar al dia de totes les novetats del sector? Seguiu-nos a les nostres xarxes socials (Facebook, Twitter i Instagram), subscriviu-vos al butlletí electrònic TJExpress o estigueu atentes a la nostra web.