Anàlisi de les Subvencions de l’Ajuntament de Barcelona 2024 i la Futura Llei Catalana de Subvencions
2025-05-21
En el marc dels debats del 3r Congrés d’Associacions de Barcelona, aquest passat dilluns 19 de maig, el Consell d’Associacions de Barcelona (CAB) va dur a terme una jornada per a presentar l’estudi elaborat per la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia (FFiG) sobre l’acció subvencional de l’Ajuntament en la convocatòria que cada any duu a terme per a finançar projectes, activitats i serveis. En les mateixes jornades també s’hi van exposar les gestions realitzades per part del CAB i altres entitats en el Consell de Ciutat per tal de millorar aquests procediments. Per acabar la jornada, Suport Associatiu (Fundació Catalana de l’Esplai) va exposar diverses reflexions sobre el camí a fer per a poder disposar d’una Llei Catalana de Subvencions.
Diagnosi de l’acció subvencional de l’Ajuntament
Fa més de deu anys que el CAB i la FFiG van iniciar l’anàlisi de la Convocatòria de subvencions per a projectes, activitats i serveis de districte i de ciutat que duu a terme l’Ajuntament. Aquesta trajectòria permet no només fer la fotografia del moment, sinó veure’n l’evolució i les tendències.
Hungria Panadero (directora de la FFiG) va exposar l’anàlisi de les justificacions de la Convocatòria 2023, la Convocatòria 2024 i els projectes presentats, la seva resolució i finalment va exposar algunes conclusions i reptes. Tot seguit us apuntem les principals dades:
- Sobre la Convocatòria de 2023, on es van presentar 5.891 projectes dels quals 4.660 van ser aprovats (79,1%), el 98% es van poder justificar correctament, i el 2% van renunciar a part o la totalitat de la quantitat atorgada.
- Pel que fa a la Convocatòria de 2024, la partida total disponible es va veure incrementada en un 7,2% respecte a l’any anterior, arribant a un total de 22,5 milions d’euros. Aquest increment, però es duu a terme de manera desigual, essent un 8,6% pels projectes de ciutat i només un 2,9% en l’àmbit de districtes. Així, dels 22,5 M€, el 77% es destina a projectes de ciutat i el 23% als districtes.
- Sobre les sol·licituds presentades el 2024 se situa de nou sobre els 6000 projectes, nombre estable en els darrers anys. D’aquestes, el 70% es presenten els darrers quatre dies del període.
- Per tipologies d’organitzacions, el 88% dels projectes són d’associacions i fundacions, pràcticament el 5% de cooperatives, el 2% de congregacions i institucions religioses i el 3,2% d’empreses. L’1,8 restant són projectes presentats per persones físiques o altres administracions públiques.
- Pel que fa a l’atorgament, segueix també la tendència d’anys anteriors, essent pràcticament un 80% els projectes acceptats i cofinançats. Dels projectes atorgats amb major quantitat econòmica, 5 són per associacions o fundacions, i 5 per a empreses privades (SL o SA).
- Dels projectes denegats (1229) el 52% són per incompliment dels requisits tècnics o baixa puntuació, el 30,6% per no complir elements de tramitació o procedimentals i el 17,4% per manca de pressupost.
En l’acabar l’exposició de les dades, Panadero va fer també algunes reflexions i propostes de millora que tot seguit resumim:
- Cal seguir treballant per la simplificació dels processos i la tramitació electrònica
- Cal adequar l’acció subvencional i els processos a la realitat associativa
- Cal apostar per incrementar el pressupost destinat als projectes de barris i districtes
- Cal limitar aquesta línia de subvenció a entitats sense ànim de lucre i diferenciar-les de subvencions destinades a empreses i cooperatives.
- Cal establir un import mínim de les subvencions per reduir-ne el nombre d’entitats que hi renuncien.
- Cal fomentar el diàleg i la transparència de l’acció subvencional entre l’Ajuntament i les entitats
- Cal treballar més la transparència sobre els criteris i el procés de puntuació
- Potenciar una comunicació activa per part de l’Ajuntament que faciliti el contacte amb les entitats
Tota aquesta informació i elements els trobareu recollits a l’informe disponible a la pàgina web del CAB, on en l’apartat de recursos també trobareu els estudis anteriors.
Presentació de les tasques d’incidència política del CAB i de les entitats de la Ciutat
Seguidament, el Miquel Àngel Aragón (director del CAB) va presentar les actuacions polítiques i d’incidència del sector associatiu de la ciutat per millorar l’acció subvencional. Va fer un breu repàs sobre el Grup de Treball dins del Consell de Ciutat, el dictamen que va aprovar el juliol de 2024 amb propostes de millora i l’aprovació també d’aquest dictamen en el Plenari Municipal (27/09/2024), on també es va expressar el suport i implicació de l’Ajuntament de Barcelona per elaborar una llei de subvencions catalana.
L’elaboració d’una Llei Catalana de Subvencions, un trajecte que tot just comença
Per acabar la sessió, en Victor Garcia, responsable de Suport Associatiu de la Fundació Catalana de l’Esplai, va exposar breument les tasques i tràmits necessaris per a elaborar una Llei Catalana de Subvencions, arran de la seva experiència en els tràmits d’altres lleis elaborades recentment com la de Foment de l’Associacionisme. En la seva intervenció va apuntar 3 idees clau:
- Hi ha un marc legislatiu superior (UE i Estat) que és força restrictiu, però que deixa algun marge perquè les comunitats autònomes puguin fer una normativa pròpia (com és el cas de Cantàbria, Extremadura, Galícia i d’altres).
- A Catalunya la disposició addicional setena de la Llei 11/2023 de Foment de l’associacionisme obliga el Govern a elaborar un projecte de Llei de Subvencions en un termini de 2 anys des de l’aprovació de la Llei 11/2023. Si bé l’encàrrec és directament al Govern, García aposta per a fer un treball polític amb els diferents partits del Parlament per tal reduir les esmenes i possibles recursos que es poden presentar posteriorment i així agilitzar-ne l’aprovació.
- Cal una implicació elevada per part de les associacions del país que passa per:
- Un lideratge generós (ha d’aportar temps i recursos econòmics) i un lideratge reconegut com a interlocutor per totes les parts.
- Una mirada de país i dels diferents agents als quals pot interpel·lar la nova llei (administracions locals, altres entitats i grups d’interès…)
- Creació d’un grup motor que disposi de perfils d’elevada qualificació tècnica i també política, i que lideri i impulsi processos participatius i de debat amb la globalitat d’agents, però que a la vegada tingui la determinació i legitimitat per prendre decisions.
Per a concloure la sessió, des del CAB es va assumir el repte d’impulsar aquest grup motor i engegar les accions pertinents d’incidència política amb el Govern i els grups parlamentaris per a elaborar aquesta nova Llei Catalana de Subvencions.
Podeu trobar l’estudi en el següent enllaç, i també el vídeo de la jornada.
Voleu estar al dia de totes les novetats del sector? Seguiu-nos a les nostres xarxes socials (Facebook, Youtube i Instagram), subscriviu-vos al butlletí electrònic TJExpress o estigueu atentes a la nostra web.