TORRE JUSSANA :: Centre de serveis a les associacions

GESTIONAT PER: CAB
GESTIONAT PER:
CAB
Estigues al dia

Pensant propostes per a l'Associa't a la festa? (2): 5 idees que us poden ajudar

17-05-2016

El diumenge 22 de maig es tanca el termini per proposar activitats per a l’Associa’t a la Festa que es realitzarà els dies 24 i 25 de setembre a la Plaça Catalunya. Amb aquesta iniciativa es vol oferir un punt de trobada al teixit associatiu de la ciutat i d’aquest amb la ciutadania, durant les festes de la Mercè d’enguany.

Qualsevol entitat de Barcelona pot proposar una activitat per fer en el marc de l’Associa’t a la Festa. Si voleu fer-ho però encara no sabeu quina o quines activitats proposar, ompliu igualment el formulari que trobareu a www.mostrabcn.cat i des de Torre Jussana us oferirem assessorament en la definició de l’activitat.

Si esteu pensant quina proposta fer, en aquest recurs us donem cinc idees que us poden ajudar a dissenyar una activitat atractiva per realitzar a la Plaça Catalunya.

 

1-Comunicar emoció

Una de les claus per fer arribar un missatge és aconseguir emocionar en positiu. En aquest sentit, hi ha dues qüestions importants que cal tenir en compte:

  • Les emocions que es transmeten a través de l’actitud amb la que es realitza l’activitat o acció són importantíssimes. Els receptors les reben, les interioritzen i les relacionen amb l’organització. Per tant, és important esforçar-se per transmetre passió per l’associació i per la seva raó de ser i valors positius com humilitat, proximitat, empatia, obertura, bona relació entre les persones que formen part de l’associació, etc...
  • Les emocions són un tipus de missatges que perduren en els receptors més que d’altres. Com dèiem, si es volen comunicar emocions positives el primer és transmetre passió per allò que estem fent. Però també cal plantejar-se quines altres emocions es volen transmetre i com les farem arribar al públic. En definitiva, no només s'han de transmetre idees. Les emocions poden ser una eina encara més poderosa per mobilitzar al públic i aconseguir la reacció que es desitja.

 

2-Ludificació: feu jugar al públic

Segur que heu sentit a dir que com més s’aprèn és jugant. Aquesta és la base de la ludificació (o gamificació): presentar activitats en forma de joc. Algunes idees per a plantejar la vostra activitat en aquest sentit:

  • Role-playing: Posar-se en la pell  d’un altre. Les activitats en què les persones participants han d’experimentar situacions habituals dels col·lectius als quals s’adreça l’associació acostumen a funcionar. El Role Playing facilita que les persones participants comprenguin la raó de ser d’una associació i què vol millorar.
  • Resolució de reptes: Contestar preguntes, resoldre un trencaclosques o participar en gimcanes són alguns exemples en els quals l’ús de l’enginy o el desenvolupament d’habilitats faran l’activitat més atractiva per a la ciutadania.
  • Elements de personalització: també és una bona estratègia facilitar que les persones que visitin l’activitat se la puguin fer seva. El fet que puguin construir, crear, fer i, fins i tot, endur-s’ho a casa pot ser útil per donar interès a l’activitat.

En definitiva, jugar a descobrir, superar proves, construir... Són fórmules que permeten passar-ho bé i aprendre al mateix temps i, per tant, són molt més efectives per a transmetre el missatge.

 

3-Representació visual

La representació visual pot ser una bona estratègia per plasmar un projecte o les vivències dels col·lectius als quals s’adreça l’associació. Pot resultar, també, una manera efectiva de transmetre la raó de ser de l’entitat. En aquest sentit, us plantegem dues propostes:

  • Arts Escèniques

Si us agrada sortir a escena, l’Associa’t a la Festa és una bona oportunitat. Actuar, ballar, cantar... El vostre cos i la vostra veu poden arribar a ser la millor eina per a transmetre el missatge que vulgueu a l'audiència. I si, a més, els feu participar, millor que millor... ja sabeu allò que diuen, com més gent siguem, més riurem!

  • Arts Plàstiques

La realització in situ d’un mural o de qualsevol altra mostra d’art pot atraure al públic que visiti la Plaça Catalunya. Tots sentim la curiositat de veure un artista creant una obra d’art. La passió en la creació, la forma de treballar i la possibilitat de veure’n el resultat final poden ser reclams atractius per al públic. I si aquesta obra d’art és compartida i les persones visitants poden aportar-hi el seu gra de sorra, s’aconseguirà donar un sentit més participatiu, lúdic i festiu a l’activitat i transmetre el missatge de manera col·laborativa, aconseguint que sigui molt més efectiu. Plasmar els objectius de l’associació o la realitat que intenta transformar en l’obra reforçarà el vostre missatge.

Si aquestes tres idees encara no us han encès l’espurna de la creativitat, us plantegem un parell d’elements més a tenir en compte que poden ajudar-vos:

 

4-No esteu sols

De ben segur que la vostra associació comparteix objectius, valors i maneres de fer amb d’altres entitats. Ja sigui per la temàtica que treballeu, pel col·lectiu al qual us adreceu o pel territori on actueu, al vostre entorn hi ha entitats i col·lectius amb els quals ja haureu col·laborat anteriorment o amb els quals us podeu plantejar col·laborar-hi en aquesta ocasió.

El grup de teatre que es reuneix al mateix centre cívic on feu la vostra activitat quotidiana, l’associació ambiental amb la que realitzeu tallers periòdicament o la que s’asseu al vostre costat en els espais participatius de l‘ajuntament són, només, alguns exemples d’altres entitats amb les quals us podeu plantejar treballar en xarxa per proposar activitats per a l’Associa’t a la Festa. I, segurament, també coneixeu un munt de persones que tenen la preuada habilitat de crear i d'imaginar... En definitiva, la vostra xarxa relacional us pot donar un cop de mà a l’hora de dissenyar les vostres activitats. Aprofiteu aquesta oportunitat per treballar en xarxa i sumar intel·ligència col·lectiva!

 

5-Adapteu!

I si la dificultat està en el fet d’haver de crear de zero, plantegeu-vos adaptar quelcom que us sigui conegut o que hagueu vist en d’altres mostres o propostes similars, festes majors, jornades de sensibilització... A vegades no cal obstinar-se en ser originals i fer quelcom que no hagi fet ningú més, sinó que les possibilitats d’èxit recauen en adaptar alguna activitat que hagi funcionat en d’altres espais o ocasions.

 

En què us pot ajudar TJ?

Comparteix
Segueix-nos!
TJ et recorda