TORRE JUSSANA :: Centre de serveis a les associacions

GESTIONAT PER: CAB
GESTIONAT PER:
CAB
Estigues al dia

Big Data: una oportunitat i un repte per a les associacions

02-06-2015

En el marc de l’Oferta Formativa de Primavera 2015, Torre Jussana va organitzar el curs “Big Data per associacions”. Una desena d’associacions de la ciutat van assistir a les tres sessions d’aquesta formació pensada per donar a conèixer i reflexionar sobre les potencialitats de l’anàlisi de les dades en la millora de l’activitat associativa. En aquest article us en resumim algunes de les principals idees que s’hi van exposar.  

Big Data: un concepte “work in progress”

El concepte Big Data és un neologisme que actualment està en procés de definició. Si el traduïm queda clar el seu significat: “grans dades”. Els avanços tecnològics, però, fan que el concepte “big” cada vegada es vagi fent més ampli i, al mateix temps, augmenten també les tipologies de dades i la capacitat d’anàlisi. Però, malgrat que estigui encara en definició, és una realitat que ha vingut per a quedar-se. El món privat i el públic no han dubtat en llençar-s’hi i aprofitar el seu potencial. Però, i el sector associatiu? 

Frases com “ho hem fet sempre així” o “ja volem canviar-ho, però no sabem per on començar” esdevenen més quotidianes del que voldríem en el sector associatiu. I és que, sovint, l’activitat del dia a dia no deixa temps per a la reflexió ni per a tot allò que és necessari per a fer-la: recopilar i analitzar informació. No fa massa temps era recurrent la frase “La informació és poder”. Avui en dia, però, no és tenir o no tenir informació el que dóna poder, sinó el fet de gestionar-la segons els propòsits que tinguem (recopilació, anàlisi, visualització).

Dades? Quines dades?

Les pròpies associacions i les seves accions/projectes són una gran font d’informació i de dades que sovint es recopilen, però encara no hi ha el costum d’analitzar-les amb l’objectiu de prendre decisions. Des de les professions de les persones associades (s’obtindrien idees sobre les habilitats i competències que podrien desenvolupar en l’associació), fins al volum de trucades que es reben diàriament en funció de la franja horària o el dia de la setmana, passant pels qüestionaris de valoració de les activitats realitzades, són algunes de les dades que es poden recollir i analitzar fàcilment ja que són generades per les pròpies associacions.

A més, actualment les associacions ja són generadores de Big Data! L’anàlisi de la seva presència i incidència a les xarxes socials pot ajudar-les a millorar el seu impacte mediàtic. O el fet de consultar i interpretar la informació que ofereixen eines gratuïtes com MailChimp o Google Analytics sobre la recepció de les campanyes de e-mailing o les visites que reben a la web, respectivament, por ajudar-les a planificar millor la seva estratègia de comunicació. Aquests són, només, alguns exemples de “grans dades” que genera o pot generar l’activitat associativa mitjançant les noves tecnologies.

I per si això fos poc, hi ha un munt d’informació a la xarxa que està a disposició de les associacions. La recent exposició realitzada al CCCB amb el nom de Big Bang Data exposava algunes d’aquestes potencialitats, també utilitzades amb finalitats no comercials.

Big Data i Open Data

Parlant de Big Data també hem de fer esment del concepte Open Data (Dades Obertes). Es basa en posar a l’abast i sense restriccions d’ús l’elevat volum d’informació que disposen les organitzacions. En els darrers anys, les administracions públiques han impulsat diversos projectes en aquest sentit, com és el cas de l’Ajuntament de Barcelona.

Algunes associacions i altres entitats del tercer sector ja estan aprofitant l’Open Data, de maneres diverses. Per exemple, la Fundació Civio, a través del portal dondevanmisimpuestos.es desglossa de manera més comprensible els Pressupostos Generals de l’Estat i les despeses que es publiquen en el BOE. En algunes ocasions, com és el cas d’aquest portal, el tractament de la informació el fa un agent diferent al que ha generat les dades. En d’altres, és la pròpia organització la que genera la informació la treballa i la facilita de manera més comprensible i utilitzable, com és el cas de l’IDESCAT, del CIS o del Departament d'Estadística de l'Ajuntament de Barcelona.

Aprofitar les dades del padró per a planificar les actuacions envers un col·lectiu demogràfic concret, utilitzar les enquestes d’opinió per a dissenyar el missatge a transmetre en la propera campanya de sensibilització, o revisar les estadístiques sobre consum cultural per a programar activitats són algunes de les moltíssimes possibilitats que ofereix l’Open Data per a millorar el funcionament i l’activitat associativa. Però també cal tenir en compte que les associacions disposen d’informació que pot ser d’interès per a d’altres agents.  

Així doncs, la clau per a un bon treball amb les dades (informació) és complementar la informació que genera l’associació i les seves activitats amb aquella que està disponible a la xarxa. Al cap i a la fi, el gran repte és passar de prendre decisions en funció de les intuïcions a fer-ho en base a informació contrastada (dades).

Però, a banda de ser una oportunitat, la immersió en el món del Big Data representa també diversos reptes per a les associacions:

  • Com detectar i aconseguir aquella informació que pot ser útil?
  • Com incorporar en els moments de reflexió i planificació la informació que ens facilita el Big Data?
  • Com exposar i traslladar el coneixement i la informació que genera una associació per tal que es converteixi, també, en una font d’informació?

En el món de les noves tecnologies i la recopilació, el tractament i l’anàlisi de les dades el futur és avui i els trens passen ràpid. Les associacions que hi pugin primer incorporaran abans aquestes qüestions cada cop més essencials per a millorar el seu funcionament. Qui s’hi suma?

Enllaços d’interès

En què us podem ajudar des de TJ?

  • Des de Torre Jussana tornarem a realitzar properament una formació sobre Big Data i les seves potencialitats per a les associacions. Estigueu atents a les properes ofertes formatives a través de la pàgina web i les xarxes socials del centre (www.bcn.cat/tjussana).
  • Oferim assessoraments sobre qüestions com les dades de la base social que cal disposar i sobre la realització d’enquestes. Sol·liciteu-los posant-vos en contacte amb TJ (932 564 118, tjussana@gmail.com)
Comparteix
Segueix-nos!
TJ et recorda